آزمون طراحی معماری

سوالات و پاسخ های مرتبط با آزمون های نظام مهندسی معماری

منابع ازمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی ، آزمونی است که قبولی در آن منجر به اخذ پروانه اشتغال خواهد شد. به عبارتی هر فارغ التحصیل گرایش معماری، شهرسازی، عمران، نقشه برداری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، پس از گذشتِ چند سال از مدرک کارشناسی خود می تواند در این آزمون شرکت کند و با موفقیت در آن صلاحیت انجام خدمات حرفه ای کسب کند. در گرایش معماری، هر داوطلب می تواند پروانه اشتغالِ سه گرایشِ طراحی، نظارت و اجرا را دریافت کند.

 

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی چیست؟

 

چه کسانی مجاز به شرکت در آزمونهای نظام مهندسی هستند؟

هر فارغ التحصیل گرایش هفتگانه نظام مهندسی (معماری، شهرسازی، عمران، نقشه برداری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی) پس از گذشتِ سه سال از تاریخ صدور مدرک کارشناسی خود، مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی است. این زمان برای  فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دو سال و برای دکتری یک سال است.

بطور کلی در نظام مهندسی ساختمان داشتن مدرک لیسانس کافیست و بر خلاف تصور عمومی، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا تغییری در وضعیت قبولی، امتیاز یا اختصاص سهمیه کار بیشتر را سبب نمی شود.

 

آزمون نظام مهندسی معماری

آزمون نظام مهندسی معماری

 

آزمون چندبار در سال برگزار می گردد و زمان ثبت نام آن چه موقع است؟

بطور کلی آزمون نظام مهندسی دو بار در سال برگزار می گردد اما دوره هایی نیز وجود داشته که آزمون در آن یک بار برگزار شده؛سال 92، 96 و 98 . زمان قطعی برگزاری آزمون نیز مشخص نیست. مثلا در سال 93 خرداد و آبان ماه و در سال 94، بهمن و مرداد ماه آزمون برگزار شده است. قطعیت زمان ثبتنام را می توان از سامانه دفتر مقررات ملی (گوگل کنید) دنبال کرد. بهر صورت بین زمان ثبت نام آزمون تا روز برگزاری آزمون دست کم 3 ماه زمان برای مطالعه وجود دارد.

 

آیا می توان هر سه آزمون طراحی معماری، نظارت معماری و اجرا معماری را با هم ثبت نام کرد؟

بله، هم می توان این سه آزمون را با هم ثبت نام کرد و هم امکان قبولی در هر سه میسر است. یک پروانه اشتغال برای داوطلبی که هر سه گرایش را پذیرفته شده است صادر می گردد. در آن هر سه صلاحیت درج خواهد شد.

 

بهتر نیست اول آزمون طراحی معماری را شرکت کنم و قبول بشوم بعد نظارت و اجرا؟

باید عرض کنیم آزمون نظارت و اجرا منابع مشترک دارند. یعنی هر مبحثی که برای نظارت مطالعه شود، به این معنی است که برای اجرا هم مطالعه شده است. پس در واقع ما یکبار مطالعه میکنیم و دو بار در جلسه آزمون برای نظارت و اجرا تلاش میکنیم.

اما آزمون طراحی روال متفاوت دارد و در آن به جای پاسخ به سوالات تئوری، آزمون کاملا ترسیمی است.

 

در آزمونهای نظام مهندسی با چه سوالاتی روبروهستیم؟

آزمون طراحی معماری شامل یک یا دو سوال کاملا ترسیمی است. دفترچه سوال در قطع آ4 به ما ارائه شده و ترسیمات را کاملا در آن دفترچه ترسیم میکنیم و در انتها همان دفترچه را تحویل مراقبین می دهیم. در این ازمون از ما طراحی یک ساختمان مسکونی درخواست می شود که دارای ترسیم مدارکی چون پلان ها، برش، پلان بام و گاها نما، سایت پلان و پلان حیاط است.

نمره قبولی در این آزمون کسب نمره 25 از 100 است. زمان در نظر گرفته شده برای این آزمون 8 ساعت است.

در آزمون نظارت و اجرا دفترچه سوال شامل 60 سوال تستی است که برای  هر سوال 2.5 دقیقه زمان داریم و زمان در نظر گرفته شده برای کل آزمون 150 دقیقه است. آزمون نمره منفی هم دارد اما همراه داشتن ماشین حساب بلامانع است.

 

آیا منبع مطالعه برای این آزمونها در نظر گرفته شده است؟

بله، منابع شامل مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان هستند که البته دو یا چند منبع مکمل نیز نیز می بایست مطالعه شود. کتابهایی نظیر «راهنمای جوش» و «قانون نظام مهندسی ساختمان».

باید در نظر داشت که آخرین ویرایش مباحث در این منابع مد نظر است و مطالعه کتب قدیمی به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

لیست منابع را در این تصویر ببینید:

 

منابع ازمون نظام مهندسی

منابع ازمون نظام مهندسی

 

آزمون نظام مهندسی جزوه باز است، یعنی چه؟

آزمونهای نظام مهندسی به روش «جزوه باز» برگزار می گردند به این منظور که داوطلب مجاز است در جلسه ازمون نظارت و اجرا تمامی مباحث مورد مطالعه را با خود به همراه داشته باشد و پاسخ به سوالات را به کمک آنها بیابد.

در آزمون طراحی معماری نیز جزوه باز بودن به معنی توانایی همراه داشتن نمونه نقشه یا کتاب دیتیل می باشد.

 

منابع ازمون نظام مهندسی

منابع ازمون نظام مهندسی

 

با وجود این همه منبع برای نظارت و اجرا در جلسه آزمون چگونه کتابها را سازماندهی کنم؟

کافیست یک کتابخانه کوچک قابل حمل، یک شلف آماده یا یک کارتن دست ساز سفارش دهید یا بسازید و یک صندلی تاشو با خود به جلسه آزمون ببرید.

تصاویر زیر رو ببینید. اولی فقط یک جعبه کفش هست که باید دقت کنید، جعبه محکمی رو انتخاب کنید. دومی شلف آماده هست که معمولا میتونین از لواطم التحریر ها تهیه اش کنید و سومی یه کتابخانه کوچک قابل حمل هست که به سفارش و ایده ما توسط طراح گروه فوفل ساخته شده و از طریق دیجی کالا میتونین تهیه اش کنین.

 

منابع ازمون نظام مهندسی

 

روی جلد، پشت جلد و قطر کتابها را نیز لیبل کنید تا علاوه بر افزایش سرعت، کتابها را گم نکنید. (لیبل چیست را در اینجا ببینید.)

 

منابع ازمون نظام مهندسی

 

در آزمون نظام مهندسی در گرایش نظارت و اجرا راهکار مطالعه خاص یا روشی برای افزایش سرعت مطالعه و تست زدن وجود دارد؟

بله، نمودار درختی (درختواره) و لیبل ها را به شما معرفی میکنیم.

درختواره راهکار عمیق مطالعه در آزمونهای نظام مهندسی است که به روشی تصویری اطلاعات را در ذهن شما منسجم می کند و به سبب ساختاری که دارد موجب به ذهن چسباندن اطلاعات می گردد. هر مبحث از مباحث 22 گانه به ازای تعداد فصول خود دارای یک نمودار درختی است. همراهی این درختواره با لیبل ها علاوه بر روشی بی نظیر برای مطالعه موجب افزایش سرعت تست زدن نیز خواهد گردید.

 

منابع ازمون نظام مهندسی

 

سبک طراحی سوال در آزمون نظارت و اجرا  چیست؟

سبک طراحی سوالات آزمونهای نظارت و اجرا ، اطلاع از عناوین و تایتل های هر مبحث است. یعنی در این آزمونها نیاز به حفظ کردن مطالب نیست بلکه لازم است بدانیم چه مطلبی در کجای کدام مبحث قرار گرفته است. به این ترتیب این آزمون را می توان آزمونی «تست محور» نامید. زیرا پس از مطالعه تنها به کمک تست ها می توان به مباحث مسط شد. یعنی در این ازمون داوطلب به کمک تست ها متوجه می شود چگونه باید مطالب را بخواند.

 

منابع ازمون نظام مهندسی

 

آیا میتوانم خودخوان برای آزمون طراحی معماری آماده شوم؟

اگر چه توصیه می شود آمادگی برای آزمون طراحی معماری را نزد مدرسی خوب گذراند اما هیچ کاری غیر ممکن نیست. برای مطالعه خودخوان دو روش وجود دارد: نخست استفاده از فیلم های آموزشی آفلاین که هزینه تهیه آن نسبت به دوره حضوری مقرون به صرفه تر است و با در دست داشتن فیلمها هر زمان که بخواهید قادر به مشاهده آنها خواهید بود و دوم  استفاده از کتابهایی که در این زمینه تالیف شده اند؛ به کمک کتاب دو جلدی فرهنگ تصویری طراحی معماری تا هشتاد درصد بی نیاز از مدرس خواهید شد. در جلد اول ضوابط را بصورت تصویری و پروژه محور بیاموزید و نمونه سوالات و روش حل صحیح را در جلد دوم دنبال کنید. در گروه پشتیبانی عضو شوید و سوالات خود را در آنجا بپرسید.

 

منابع ازمون نظام مهندسی

بر روی 5 ستاره کلیک نمایید تا امتیاز ثبت گردد
[جمع امتیازها: 1 میانگین امتیازها: 5]

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *